Sonus Faber Venere 2.0

Ve studiu Špalíček se objevily krásné reprobedny Italské firmy na umění Sonus Faber. Takže nezbývá než vybrat jedny z těchto krásných reprobeden a podrobit je nejen testu vizuálnímu, ale i poslechu. Vybral jsem si největší model regálů z řady Venere collection - Sonus Faber Venere 2.0.

sonusfaber venere2 2Regálové reprobedny Sonus Faber Venere 2.0 jsme  po krátkém rozhodování zapojili na cenově odpovídající sestavu Creek CD 50 a Creek A 50.

Tuto sestavu už jsem popsal v recenzi Creek zesilovač 50A a CD přehrávač 50CD, kde jsem je jen chválil. Cca 64000Kč za zesilovač i CD vs 41870Kč za reprobedny je docela oblíbený poměr. Osobně bych se po svých zkušenostech nebál zapojit tyto bedny k zesilovači za 50 až 70 tisíc (např Creek 50A + Creek 50P jako v recenzi Creek zesilovač 50A + 50P a CD přehrávač 50CD nebo prostě Creek Evolution 100P), ale je mi jasné, že na každý to tak chce (zatím ...).

Značka Sobus Faber je stálice na poli HiFi a je pověstná zejména uměleckým zpracováním svých reprobeden. Ve své historii mají mnoho překrásných reprobeden, mnohdy za vysoké ceny. Byl by samozřejmě nesmysl, aby takto krásné, ale i drahé bedny hrály špatně a tak je za krásným kabátkem vždy i hodně práce na odladění sestavy tak, aby i zvuk odpovídal ceně. A zatím se to vždy firmě Sonus Faber podařilo. Ne, že by bodovala v žebříčku cena/výkon, ale pokud Vám záleží na tom, jak to bude u Vás doma vypadat a aby reprobedny interiér vylepšily a ne zazdily, pak je zde Sonus Faber.

Zapojena byla následující HiFi sestava:                                                                                                                                           sonusfaber venere2 4

2-pásmová basreflexová regálová reprosoustava  Sonus Faber Venere 2.0

Integrovaný stereo zesilovač    Creek Evolution 50A

CD přehrávač   Creek Evolution 50CD

Sonus Faber Venere 2.0
Sonus Faber Venere 2.0 jsou dvoupásmové regály s 180mm středobasovým reproduktorem s bassreflexem směrovaným dopředu. To je dobrá zpráva pro ty, kteří chtěji umístit reprobedny do uzavřeného prostoru. Už od prvního poslechu ukazuji, že jsou vzorně doladěné a vlastně mi docela připomínají zvukový projev jiných regálů. První bleskové zkušeností tak ukazují, že když se pro tyto krásné bedny rozhodnete bude asi nejtěžší volba, zda černé, cool bíle nebo přeci jen více "italiano" s dřevěným dekorem. A taky - dokoupit k ním ty překrásné stojany Sonus Faber Venere stand za 11 200Kč. A to tyto regály zase cenou posunuje už blízko sloupkům Sonus Faber Venere 2.5 za 68 460 Kč.

sonusfaber venere2 8

Poslech

Pro test sloužily pro nás už klasické nahrávky:

Eagles - Hotel California - Hotel California: Vlastně jen pěkná písnička, ale poctivě nahraná. Na TOP sestavě mi drásá city a dojímá mě, na horších sestavách mě nudí. Navíc nezvykle tvrdě a zněle nahraný kopák se nachází dost hluboko, takže levné sestavy ho nezahraji. Tedy pro mě rychlý test.

BeeGees - Spirits Having Flow - Stop (Think again): Opět, na středně dobrých sestavách umí dojmout, zároveň testuje kontrolovanost výšek a jejich kultivovanost.

Nohavica - Divné století - planu: Pomalý těžký zvuk s několika detaily a atmosférou. Dobře se kontroluje schopnost sestavy zahrát kontrolovaně hlubší pasáže, udržet zobrazeni prostoru a vykreslit vyšší tóny. Spodní linka má pevnou a tvrdou konturu, kterou spousta sestav rozbředne do měkkého bručení a některé ji dokonce vůbec nezahrají. To, že už nazpaměť znám znění nástrojů na TOP ENDových sestavách je obrovskou výhodou.

Patricia Barber - Modern Cool - You & The Night & The Music: Podobné vlastnosti jako Nohavica, basa jde níž a ženský hlas dá vyniknout středům. Opět už znám nazpaměť.

Eagles - Hotel California - Life in the fast line: Rytmická písnička, pěkně nahraná. Dokáže prověřit, zda sestava nenafukuje zvuk, nezpomaluje ho a nechá do prostoru vyniknout i malé detaily. Skladba musí znít vzdušně, úderně a přirozeně.

Metallica - St. Anger - St. Anger: Mnohými jako test zatracována. Ovšem ohromné množství informací v zahuštěné formě sakra prověří schopnost sestavy hrát nejen rozlišeně a přesně, ale také zvládnout to rychle. Kdo tuto skladbu neslyšel na TOP sestavě, může ji považovat za nesmyslný hukot. Kdo ji slyšel na TOP sestavě, ví, že to je dobře rozlišená skladba, s dobře vykresleným prostorem a spoustou hudebních informací.

Díky předchozím testům už jsem tušil, co můžu čekat od dua Creek a tak se můžeme plně věnovat Italským reproduktorům Sonus Faber Venere 2.0. První dojem je, že Sonus Faber, jakoby pracoval se vším, co o něm tvrdí konkurence a všechny případné namítky ke zvukovému projevu si pojistil pečlivým odladěním a dotažením zvukového projevu.

Tak, sestava se rozehrála, proběhlo pár prvních postřehů a jdeme na to:

sonusfaber venere2 5

Metallica - St. Anger
Naléhavé a temné hrabaní do strun basskytary doprovazí hluboké dusaní bubnu. Má to styl i šťávu i když ne nějakou ostrou separaci. Tento přístup se dnes táhl celým poslechem. Zejména hlas zpěváka, ale i barvy strun - to vše si na Sonusech opravdu vychutnávám. Basy jdou na tuto skladbu zcela dostatečně hluboko.

Eagles - Hotel California - Hotel California
Tato skladba má v sobě jistou HiFi past. Jednodušší sestavy to zahrají jako pomalý rokec a ty lepší jako dojemnou a smutnou záležitost plnou citu. Italské bedny ve spolupráci s Creek z této skladby vytáhnou více, než bych čekal. Popravdě cenově tato kombinace na to cenově nemá, ale přesto je to tam. Samozřejmě to není jako McIntosh - ale máme zde zesilovač jen za 28490Kč a reproduktory jen za 41870Kč, takže pochvala. Údery jsou velmi pevné a tvrdé, takže dobré. Spodky jsou pro tuto skladbu dostatečné a pěkně prokreslené. Nástroje maji hezký a plný rozsah barev.

BeeGees - Spirits Having Flow - Stop (Think again)
Tuto skladbu používám na překontrolování výšek, zda neprodukuji zvuky, které by první zněly zajímavě, ale po čase by mohly být otravné. Sonus Faber hraji výšky o procentičko méně ostře a tvrdě, než je dnes už zvykem, ale za to pěkně prokreslené. Promítá se to i do menší separace a větší sladěnosti výsledného zvuku. Pevný zesilovač Creek bednám sluší a tak se nám sestava odměňuje prokreslenými dozvuky a jemnými detaily. Trubka není až tak výrazná.

Nohavica - Divné století - Planu
Sestava hraje dost hluboko a naléhavě. Basy maji sílu a jsou dobré konturované. Písnička se tvaří jako test na basy, ale v reálu moc pod 50Hz nejde, takže to Sonusy zvládají s přehledem. Hlas Nohavici je taky pěkně naléhavý, je to velmi příjemný poslech.

Patricia Barber - Modern Cool - You & The Night & The Music
Basy zde už nejsou až dolů, což jde u regálu prostě čekat. Musely by se doplnit subwooferem. Přesto to zní dobře, klavír zní velmi krásně a reálně. Zvuk je velmi, velmi líbívý, ale přesto pořád HiFi. Italové ze Sonusu prostě ukazují, že výšky nemusí být tvrdé jako ocel (nebo diamant) a přesto to může být špičkové HiFi.

Eagles - Hotel California - Life in the fast line
Opět rokec, tentokrát zařazen pro rytmičnost a naléhavost. Sonusy zde až nečekaně dobře rozbaluji basovou část, třískají s vervou a jdou dost hluboko, aby skladbu zvládly. Hlas není oddělen nijak ostře, ale o to více si užijete jeho chraplavou barvu.

Závěr
Při tomto testu jsem se ze začátku soustředil na basy, ale to Sonus zvládl perfektně. Samozřejmě v rámci omezení velikostisonusfaber venere2 6 regálu. Jakoby Sonus tušil, že se posluchač zaměří na basy a tuto část vyladil opravdu dobře. Středy jsou prostě velmi kvalitní a není jim co vytknout. Jejich odlišnosti od dnešní záplavy kvalitních regálů i sloupku se tak stává pouze jiný přístup k výškám - asi více Italský. Osobně bych řekl,že to je dost dobrá výměna, obětuji milimetr na tvrdosti a ostrosti a získaji metr na prokreslení a probarvení. Hudba tak umělecký odpovídá designu. A samozřejmě design, který překonává konkurenci o kilometry, prostě Italové.

Sonus Faber Venere 2.0 můžu doporučit všem, kteří neberou HiFi jen jako technické cvičení, ale jako umění. A samozřejmě nemusí to být jen 2.0, v řadě Sonus Faber Venere je více skvělých modelů a Sonus Faber navíc nabízí i další řady.

Sonus Faber Venere 2.0 doporučuji vyzkoušet!

Autor Martin Kopřiva