Bowers & Wilkins 700 S2

Britskou značku Bowers & Wilkins není potřeba nijak představovat - příběh geneze snu Johna Bowerse (a Roye Wilkinse, v jehož obchodě v roce 1965 Bowers stavěl své první modely) je dostatečně známý a opakovaný bezpočtukrát.Dekády a dekády vývoje a rozvoje učinily z B&W jednu z nejznámějších a nejrespektovanějších značek v oboru a jednu z mála, která dokonale kombinuje estetickou, výrobní i zvukovou kvalitu v high-endových sférách.

 

 

 

 

 

 

 

Ačkoliv nejikoničtější je rozhodně vrcholná série 800, ani níže postavené modelové řady si nezaslouží opomenutí. Zajímavá je základní série 600, prezentující solidní hi-fi za rozumné peníze, hodně oblíbená byla i řada CM, kombinující eleganci s dotekem high-endového zvukového podání. Právě sérii CM nahradila před nedávnem řada úplně nová, hezky číselně pojmenovaná jako 700 - estetikou a technikou si trochu půjčuje z CM a trochu z 800, cenami pak zůstává ve sférách té první, což v trendech dnešního brutálního zdražování stojí za pochvalnou zmínku.

Bowers Wilkins 700 S2 3

Bowers & Wilkins 700 sestává z tří sloupových a tří regálových modelů, doplněných o dva centry a subwoofer DB4S, takže je vše připraveno jak na puristické stereo, tak na multikanálové ozvučení domácích kin.

Měli jsme možnost seznámit se s vrcholným sloupkem 702 S2, středním sloupkem 703 S2 a nejvyšší regálovou verzí 705 S2.

Bowers & Wilkins 702 S2

Tak jako měla klasické tvary série CM, tak v tom pokračuje i řada 700 - vrcholný model 702 S2 je tak příklad toho nejklasičtějšího designu, jaký mohou sloupové reprosoustavy mít, jedinou atypičností je odsazení tweeteru do vlastní vajíčkovité ozvučnice na vrcholu hlavní skříně - kdo nicméně někdy nějaký vyšší model B&W viděl, jistě nebude překvapen ani tímto.

Bowers Wilkins 700 S2 5

Bezmála třicetikilový sloupek patří ke stále skladným - včetně vysokotónové ozvučnice měří na výšku 108,7 cm, na šířku (včetně přítomné, ale málo focené základové desky) 36,6 cm (samotný kabinet má 20 cm) a do hloubky jdou zřetelných 33,7 cm.

Ozvučnice je poskládaná z MDF profilů a dostupná primárně v bílém a černém hlubokém laku, na přání i v rosewood dýze. Velice čistý, jednoduchý design nicméně nejlépe vynikne právě v moderních minimalistických barevných provedeních. Přední stěnu zdobí trojice basových měničů, jeden středotónový a jak už bylo opakováno, na horní straně dlí z jediného kusu hliníku vyfrézovaný tubus s vysokotónovým měničem.

Zadní strana je čistá, u paty se nachází výdech bassreflexu typu Flowport (plastikový nátrubek z hodnotného poddajného materiálu plného prohlubní po vzoru golfového míčku) a vanička s dvěma páry reproduktorových terminálů.

Kopulka tweeteru je vyrobena trochu atypicky z uhlíkových vláken a má průměr 2,5 cm, středotónový kónus má v průměru 15 cm a je zhotovený ze stříbřitého pěnovitého materiálu Continuum jako u řady 800, to vše doplňuje ztrojená basová membrána kónického tvaru - zde je materiálem nadýchaný a ultra rigidní materiál Aerofoil a průměr činí 16,5 cm. Opět jde o odvozeninu měničů referenční série 800. Středotónový reproduktor je pak ještě zavěšený na antivibračních řešeních (opět převzatých z vyšších modelů), díky nimž se do něj přenáší méně vibrací kabinetu.

Třípásmový systém by měl dle dispozic hrát v rozsahu 45 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), má citlivost 90 dB / 2,83 V / m a impedanci 8 ohm s přiznaným propadem na 3,1 ohm.

Bowers & Wilkins 703 S2

Menší sloupek 703 S2 vlastně není fyzicky o tolik odlišný od vlajkové lodi řady 700, hlavním rozdílem je (prý i kvůli častým estetickým požadavkům) vysokotónový reproduktor klasicky vestavěný do hlavní skříně.

Pětadvacetikilové 703 S2 sdílí stejné estetické hodnoty jako vyšší sourozenci, opět jde o klasicky tvarovanou ozvučnici na podstavě, opět jde o kabinet z MDF s lakem ve vysokém lesku a opět jsou to spíše skladné sloupky - ostatně 102,5 x 32 x 32,1 cm (v x š x h), respektive šířka 20 a hloubka 30 cm bez základny jsou velmi blízké vyššímu modelu. Stejně tak řešení s Flowport bassreflexem na zadní straně těsně nad vaničkou s dvěma páry terminálů.

Bowers Wilkins 700 S2 6

Osazení měniči je pak také identické - karbonová kopulka o průměru 2,5 cm jen nemá vlastní ozvučnici, byť je použit stejný antivibrační systém jako pro středotónovou Continuum membránu (průměr 15 cm). Rozdílem je pak jen dvojice basových měničů s 16,5 cm membránami z Aerofoil pěny.

Sloupky hrají v rozsahu 46 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), mají citlivost 89 dB / 2,83 V / m a u jmenovité impedance 8 ohm přiznávají propad na 3,1 ohm.

Bowers & Wilkins 705 S2

Ve zcela identických mantinelech se pohybuje i konstrukce nejvyššího regálového modelu 705 S2 - zhruba 9,5 kg vážící MDF kabinet (40,7 x 20 x 30,1 cm - v x š x h) má opět čistě pravoúhlé tvary, ve skříni je osazen jen jediný kónický reproduktor a tweeter je vysazen ven, na horní stěnu ozvučnice. Vzadu je pak zase a znovu jednoduchá vanička s dvěma páry zlacených terminálů a nad ní Flowport, neboli "ďubkovaný" bassreflex.

Bowers Wilkins 700 S2 7

Tweeter má opět vlastní rigidní ozvučnici z jediného bloku hliníku, opět jde o 2,5 cm kopulku z uhlíkového vlákna. Oproti sloupovým sourozencům je v této dvoupásmové koncepci osazen 16,5 kónus z Continuum materiálu v roli středobasu - i proto nemá skrytý závěs, ale přiznanou a pořádně velkou poddajnou gumovou vlnku.

705 S2 pracují ve frekvenčním rozsahu 50 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), citlivost 88 dB / 2,83 V / m je stále poměrně vysoká a osmiohmová impedance oficiálně přiznává propad na 3,7 ohm.

Všechny tři modely jsme měli možnost porovnat s předchůdci řady CM (dovolíme si předběhnout - nové 700 mají blíž k řadě 800, než k řadě CM) v poslechovém centru dovozce v Čestlicích a to na řádně naddimenzované sestavě - disky načítal SACD McIntosh MCD550, sestavu řídil McIntosh C52 a zesilovaly obři McIntosh MC1.2KW, propojeno bylo nejvyššími modely kabelů InAkustik a srovnávalo se s řadou CM, ale i 800.

Bowers Wilkins 700 S2 9

Jako první putoval na začátek kolečka CM6 > CM10 > 805 S2 > 705 S2 > 703 S2 > 702 S2 (které jsme s každým diskem poctivě opakovali a otestovali tak s úspěchem i odolnost sestavy McIntosh na neustálé vypínání a zapínání) do mechaniky disk "Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) Pata Methenyho a Charlieho Hadena - konkrétně skladba "Spiritual".

Ačkoliv pochopitelně malé 705 S2 nemají tu plnou hutnost a robustnost ve spodních oktávách a necítíte u těch nejhlubších tónů tu správnou velikost nástroje, na své rozměry nabídnou požehnané množství výjimečně dobře konturovaného, tvrdého a průbojného vyššího basu s důrazem. Je to výjimečně dobře zaříznutý bas, výtečně konkrétní a svižný, je znát, že membrána v podstatě nezkresluje a reaguje střelhbitě a jistě.

Skokem na 703 S2 získáte o dýchnutí uvolněnější (ale stále nesmírně rychlý a přesný, žulově pevný bas), hlavně ale větší a barevně sytější spodní pásmo. Už totiž brouknutí kontrabasu vnímáte pěkně fyzicky, struna zadrnčí s pružností napnuté tětivy a už máte pocit, že nástroji schází jen minimum z jeho přirozené tělesnosti, hutnosti a objemu. Vlastně je to skvělý bas, pumpující s každým hlubokým tónem do prostoru spoustu syrové energie.

Nejvyšší model 702 S2 poté ještě trochu zvětší zvuk jako celek a reprosoustavy už hodně působivě předají rezonanci velkého dřevěného těla kontrabasu. Důraz basu, opět zejména toho vyššího, je prostě parádní; ta razance, ty skálopevné kontury, ta rychlost a výbušnost a ta technicky brilantní čistota, to vše je nesmírně působivé. Právě 702 S2 už nabízí tu správnou porci dospělého nadhledu a pocit rezervy.

Bowers Wilkins 700 S2 17

Zejména střední pásmo kolem hlasu Madeleine Peyrox a nástrojů její doprovodné kapely v "Dance me to the end of love" ("Careless love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) je pak opravdu brilantní. Už 705 S2 vokál vytáhne kupředu před nástroje, dává mu dost prostoru a hlavně opět skálopevnou jistotu. Je to nesmírně čisté, monitorově soustředěné a přes vší transparentnost a přímost tu není tendence k ostrosti.

Změna na 703 S2 vnáší do reprodukce více objemu, prohloubení a jisté uvolnění, zvuk působí nejsytěji ze všech tří, vokál je proporcemi větší, dominantnější a také ovšem energičtější, má požehnaně naléhavosti, v každém okamžiku si nárokuje vaši pozornost a soustředění se k němu jaksi zcela automaticky stáčí. Reprodukce je přímá, křišťálově čistá a autoritativní.

Zvuk 702 S2 nese stále stejně charakteristiky, jako je soustředěnost, konkrétnost a schopnost vše skvěle prokreslit - hlas byl robustnější, velký, vše je skvěle vyčištěné a přehledné, řízené pevnou rukou a s nádechem plnopásmové monitorovosti. Je to velmi suverénní, velmi autentické, až lehce syrové a nepřikrášlené, velmi naléhavé a energické - dalo by se říct "našlapané".

I u nejvyšší tónů, ať už šlo o vibrafon nebo činely v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) si všechny tři modely řady 700 S2 drží stejný, tedy energický, přímý, výtečně čistý a zaostřený charakter. Nový materiál vysokotónových kopulek svým charakterem poměrně dost připomíná umělý diamant řady 800, je mnohem kultivovanější než kov v řadě CM.

Zejména vibrafon byl v podání 705 S2 jasný, velmi kovový, velmi energický, každé cinknutí bylo jemné, báječně rychlé, jednotlivé údery do činelů pak byly skvěle separované a výrazně přehlednější, než v podání CM série. Reprosoustavy vám naservírují pěkně přímo a jasně spoustu a spoustu drobných detailů, výškové pásmo je propracované a precizně kontrolované.

Bowers Wilkins 700 S2 18

Ona veliká znělost je vlastní i sloupkům 703 S2, nabízí trochu plnější podání, nástroje se zdají být o něco větší, ale jak už bylo řečeno - základní charakter zůstává, kov je velmi "kovový" a jasný, je tu spousta a spousta energie a technicky brilantní čistota. Zdá se, že 703 S2 jsou nejživější, nejaktivnější.

Nejvyšší model 702 S2 je pak nejkultivovanější - spojuje přesnost a rychlost "externího" tweeteru a k brilantní čistotě a jasnosti a znělosti přidává přídech audiofilského nadhledu s v porovnání se 703 S2 maličko měkčím vyzněním. Stále je to ale skvěle rychlý zvuk, parádní separace úderů do činelu a famózní čitelnost nejvyššího pásma s mnoha a mnoha detaily.

Dynamicky se pak nemusí za svůj potenciál stydět ani jedny ze zkoušených reprosoustav (byť svůj podíl na tom zajisté má i naddimenzovaná elektronika). Dynamické "vlny" v McLaughlinově "Thieves and Poet (Part 2)" ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) zvládly velmi dobře už 705 S2 - jejich přednes je pevný, "nabušený" a opravdu důrazný, mají schopnost dynamickou špičku snad až zdůraznit. Pravda, nezpůsobí, že by vám daly dynamiku úplně zadarmo, takže nějakou tu výkonovou rezervu v zesilovači určitě využijete.

Bowers Wilkins 700 S2 22

Totéž platí pro 703 S2 - ty jsou "nejnabitější", dynamické špičky jsou nejdramatičtější, pevně, autoritativně kontrolované a přímo přetékající energií. Žádná nejistota, žádné váhání, je to velké, tuhé a přímočaré jak jen to jde. Na dramatický efekt a na důraz je to excelentní.

Nejvyšší z trojice 702 S2 jako kdyby v dynamice zdánlivě lehoulince ubraly, je to klidnější reprodukce s větším nadhledem, už příjemně dospělá a s výtečným citem pro mikrodynamiku. V hudbě už zvládají velice dobře to pomalé narůstání, gradování energie v pozadí až do závěrečného řádně dynamického vyústění - opět ale nutno říct, že se nerozhýbou samy od sebe, měnič musíte řádně nakrmit.

Velmi přímý, velmi energický a velmi rychlý zvuk všech tří testovaných modelů řady 700 dokázal odhalit v "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) potěšující množství informací, ve velmi transparentním zvuku umí všechny modely udržet výtečnou organizaci a působí velmi sebejistě.

Bowers Wilkins 700 S2 20

Nejvýraznější důraz na detail kladou 705 S2 se svým až opravdu monitorovým soustředěním a velkou pevností napříč frekvencemi. Čitelnost je výborná a bezproblémová. Vyšší 703 S2 jako kdyby zvuk přiblížily více k vám, je větší, mezi nástroji je více vzduchu, ale třeba u hlasu je cítit trošičku tvrdší podání - i proto jsou ale 703 S2 výtečné k rockovým nahrávkám, jimž dodají drajv a šmrnc. Nejvyšší 702 S2 jsou pak nejusazenější, nejkomplexnější, jsou - ač stále ctí charakter řady 700 - citelně dospělejší. Organizace, transparentnost a čistota jsou ale na výtečné úrovni - oproti sérii CM je to jako kdyby někdo "vyleštil okno" směrem k hudbě, je to mnohem, mnohem přesnější, čistší a detailnější projev, až je to k nevíře.

Prostorovost hudební scény ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) zvládly 705 S2 zreprodukovat velmi pěkně, i přes větší poslechovou vzdálenost a poměrně velkou rozteč ozvučnic prostor držel pevně v pravolevém směru a nepostrádal přehlednost, za níž stojí celkově sebejistá prezentace. 703 S2 výrazně zvětší proporce nástrojů i hudební scény a vytáhnou jí kupředu, pravolevá pevnost a organizovanost je ale v podstatě identická, vše je ale větší a tím i přirozeněji uvěřitelné. 702 S2 k velkým proporcím přidaly i hloubku a tím trojdimenzionálost, která tvoří ve stotisícovém kontextu působivě potěšující hudební hologram.

Bowers Wilkins 700 S2 24

Závěrečný souhrn začněme jednoznačným konstatováním - jakožto morální nástupci řady CM jsou modely v nové sérii 700 S2 jednak lépe zpracované, jednak moderněji vypadající, hlavně ale nabízí mnohem čistší, transparentnější přednes s lepší organizací, zvuk je mnohem technicky preciznější, odhalí mnohem víc detailů z nahrávky a působí také výrazně energičtěji. Svou zvukovou signaturou i schopnostmi jsou vlastně 705 S2, 703 S2 i 702 S2 blíže sérii 800, než "bývalé" řadě CM. Minimální zkreslení, přímá, výbušná a pečlivě kontrolovaná reprodukce a velice pěkné podání prostoru jsou v dané třídě velice přitažlivé - jediné, o co si sedmistovky řeknou, je kvalitní, stabilní elektronika s dostatečným výkonem, aby se vše řádně probudilo. Každopádně - pokud bažíte po hudební energii a detailnosti, ochutnejte moderní zvuk v moderním balení od v podstatě libovolných sedmistovek. Ta zkušenost za to stojí!

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, se zakázkově upravovanou akustikou. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

702 S2

Nástup na slibovaných, poměrně konzervativních 45 Hz je skutečně vidět, byť určitě ne v poklesu -3 dB, celkově nepatří řada 700 k těm, kde by bylo zjevně cílem dosažení ideální technické "rovnosti" křivky frekvenční odezvy. Přes zjevná zdůraznění na výškách i vyšších středech je ale rozsah od 60 do 20 000 Hz ve slibované toleranci +/- 3 dB.

Bowers Wilkins 702 S2 m1

Impedanční křivka ukazuje na naladění bassreflexu někam ke 30 Hz a pokles na úroveň až 3 ohm zhruba v pásmu 100 - 1 000 Hz, ovšem pod hranicí 100 Hz, kde by leckterá elektronika mohla mít problém, se drží klidně nad hladinou 4 ohm. Celkově ukazuje křivka impedance i elektrické fáze na to, že BW 702 S2 nepůjdou rozehrát zrovna snadno a měli byste je doplnit o opravdu hodně dobrou elektroniku.

Bowers Wilkins 702 S2 m2

703 S2

Bowers Wilkins 703 S2 m1

Stejně jako u vyššího modelu i zde nebylo zjevně cílem sloupek odladit "na měření", ale spíše "na ucho". Chování je vlastně poměrně podobné jako u 702 S2, je tu o něco bohatší energie na basech, ale jinak jde spíše o to, aby se vše jakž takže vtěsnalo do +/- 3 dB.

I průběh impedance je téměř jako přes kopírák od vyššího modelu, průběh se zdá o něco maličko hladší, byť je tu vidět propad na 4 ohmy a nutnost zesilovače dodat rychle a stabilně proud i do nízké zátěže.

Bowers Wilkins 703 S2 m2

705 S2

Bowers Wilkins 705 S2 m1

I u malých 705 S2 se zdá být zdůraznění na basech a výškách patrné jako u vyšších sourozenců, opět je tu i lehké zdůraznění na vyšších středech. A opět se víceméně 80 - 20 000 Hz vejde do +/- 3 dB.

Bowers Wilkins 705 S2 m2

A i zde je impedance a její průběh (a vlastně i elektrická fáze) velmi blízká té u 702 S2 a 703 S2 - nepadá nicméně pod 5 ohm, bassreflex zní na 60 Hz a budou o maličko méně náročné na elektroniku, byť i zde lze maximálně doporučit předimenzování elektroniky, co do kvality, stability a výkonu.

VHODNÁ MÍSTNOST - 702 S2

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

VHODNÁ MÍSTNOST - 703 S2

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

VHODNÁ MÍSTNOST - 705 S2

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

 

Recenze převzata z portálu HiFi-Voice, autor Daniel Březina.   hifi voice 1.jog 8 190x71