Gato Audio PRD-3S

Gato Audio, dalo by se říct, stále ještě prochází batolecí fází svého života, přesto má firma z dánského Herlevu (což je vlastně předměstí Kodaně) ve svém portfoliu už poměrně dost výrobků. Sází na vizuálně působivý severský design, luxusní materiály a proč to nepřiznat, tak trochu i na celkový efekt.

Čistě technologicky pak firma nevzývá žádnou konkrétní filozofii - v katalogu tak najdete jak do "áčka" otevřené stroje, tak i digitální zesilovače, jak integrovaná, tak dělená řešení a dokonce i sortiment reprosoustav.

V ostravském studiu Špalíček jsme měli možnost vyzkoušet si to nejlepší, co tihle Dánové vyrábí - dělený zesilovač PRD-3S / PWR-222. PRD-3S je evolucí o skoro dvě desítky tisíc levnějšího PRD-3, kde "S" znamená "Super" a nabízí soubor vylepšení a nových funkcí (což znamená zejména aptX Bluetooth připojení).

Gato Audio PRD 3S 2

Tak jako všechny produkty Gato Audio, i PRD-3S výrobce ukryl do nádherného hliníkového šasi s hmotností 7 kg při rozměrech 32,5 x 10,5 x 42 cm (š x v x h), které má zepředu tvar ležaté osmičky. Zpracování je luxusní, hrany jsou nádherně slícované a je znát, že v Gato se snaží vyrobit ozdobu interiéru - jediné, co by se jim dalo vytknout je fakt, že estetika jejich produktů není tak úplně konzistentní, když přijde na pojetí displeje, což je maličko škoda, chcete-li si poskládat kompletní systém (což ostatně jako jediné dává u takhle specificky pojatých přístrojů smysl).

Minimalistický vizuál utváří hlavně mohutný regulátor hlasitosti přímo uprostřed čelního panelu, nalevo i napravo od něj se rozprostírají LED displeje s pouhými dvěma až třemi znaky, které ale bohatě stačí na informaci o aktivním vstupu a nastavené hlasitosti. Pokud nevyužijete luxusní a stylové dálkové ovládání, lze přístroj zapnout / vypnout a vstup přepínat pomocí dvojice tlačítek.

Gato Audio PRD 3S 3

Předzesilovač pak směrem dozadu ubíhá v oblých linkách, na bocích tvořených elegantními chladícími profily a nahoře deskou s volitelným dekorem. Na zadním panelu pak jasně poznáte, že cílem bylo udělat kompaktní a vkusný přístroj, takže konektivita je sice rozumně široká, ale přeci jen limitovaná rozměry. I tak se sem však vešla napájecí zásuvka s kolébkovým vypínačem, trojici analogových a trojice digitálních vstupů (vlastně čtveřice, pokud chcete počítat anténku pro Bluetooth). Výstupy jsou také tři.

Do přístroje můžete signál dostat přes dva páry analogových cinchů a jeden pár symetrických analogových XLR, případně lze využít integrovaného D/A převodníku za optickým a koaxiálním vstupem nebo asynchronního USB vstupu pro propojení s počítačem. Analogový výstup zajišťují celkem dva páry symetrických XLR pro připojení až čtyř monobloků, případně je tu ještě výstup linkový v podobě běžných cinchů.

Gato Audio PRD 3S 5

Nejzajímavější je rozhodně integrovaný D/A převodník Burr Brown PCM1794 s rozlišením 24 / 192, který slouží také k upsamplingu všech digitálních signálů právě na toto rozlišení. Předzesilovač díky němu však podporuje jen PCM signály, nativní DSD nikoliv. Zajímavá je ale i možnost v analogovém režimu obejít (třeba při integraci do domácího kina) regulaci hlasitosti.

Vnitřní symetrické obvody pracují ve frekvenčním rozsahu 20 - 100 000 Hz v toleranci -0,5 dB, odstup signálu a šumu je solidních 110 dB a na výstupu je celkové harmonické zkreslení menší než 0,001%.

Gato Audio PRD 3S 4

Gato Audio PRD-3S jsme poslouchali společně s monobloky PWR-222 a přehrávačem CDD-1, systém byl připojen ke GoldenEar Triton One, GoldenEar Trition Two+Sonus faber Olympica III (k nimž tedy moc nesedl) a Bowers&Wilkins 802 D3 a 803 D3 a to zejména kabely Cardas a AudioQuest, chvíli i ArtAudio nebo MIT. Srovnávalo se s McIntosh MCD550 / McIntosh C52McIntosh MC601 nebo Rotel A14 / CD14. Filtraci zdroje a předzesilovače řešil ProPower PT15.

Po prvním zapojení a prvních tónech nás čekalo trochu měkký, méně konkrétní a poněkud rozvolněný zvuk, ale nemusíte se bát - zesilovačům Gato Audio jednoduše chvíli trvá, než dosáhnou provozní teploty a než se zvuk otevře a usadí jak má; ideální je dát jim 30 - 60 minut na zahřátí, rozdíl na začátku a na konci zahřívání je dramatický. Gato Audio PRD-3S ani PWR-222 nejsou pro ty, kteří spěchají, podobně jako třeba elektronky.

Gato Audio PRD 3S 6

V Hadenově "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) bylo cítit, že Gato Audio sází na klasicky audiofilský, umírněný, spíše decentní bas. Barevně byl nicméně bohatý, objemově právě tak akorát a celkově uvolněný, jemný, neuspěchaný, krásně kulatý a hluboký, s už dobře odlišenými jednotlivými polohami nástroje, s dobře načrtnutými, byť měkčími konturami a pocitem hloubky a váhy, kdy předzesilovač netlačí, ale přesto umí zprostředkovat ono hutné brouknutí.

Přes slyšitelně vstřícnější, hladší ladění reprodukce byl hlas Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" (2010 | Mercury | 2739699) pěkně čistý a vypíchnutý kupředu, jeho trochu tvrdší záznam PRD-3S dokázal zklidnit a dát mu klid a barevnost, čímž potlačil jeho přeci jen maličko sterilnější charakter. Vokál pak byl pěkně plastický, s pocitem konkrétnosti, solidnosti a dobré srozumitelnosti. Vokál nenásilně plyne a září.

Gato Audio PRD 3S 7

Nejvyšší tóny v "Dreaming" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) byly lehké a kultivované, s dobrou kontrolou a nadhledem, nepřehnaným objemem a naopak nadprůměrnou znělostí, každé cinknutí bylo živé a projasněné, proporčně realistické. Kovový charakter byl věrný, předzesilovač dokázal protáhnout dozvuk a udržet ho vydělený do plynulého doznění. Prokreslení je odpovídající dané třídě, z jemnějšího zvuku se informace nederou, ale zvuk je dostatečně detailní.

Rychlý, uvolněný zvuk má solidní kontrolu a dynamika je slušná, byť třeba smyčce v Lisztově "Mefistofelovi" ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) by snad mohly mít větší důraz a drama. Reprodukce nicméně zůstává živá a se zřetelným nadhledem i ve vysokých hlasitostech. PRD-3S netlačí na pilu, objemově jsou nástroje realistické, energie v reprodukci je, jakkoliv hlavním tématem reprodukce je plynulost a uvolněnost.Gato Audio PRD 3S 9

Buckinghamova "Not too late" ("Live at the Bass performance hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) byla dobře rozlišená, ambientní zvuky a ruchy z publika byly sice zasazené poměrně daleko do pozadí a Gato Audio se nesnaží prezentovat nějak analyticky i ta nejmenší vrznutí, třeba drnknutí plastového trsátka o strunu, zachycené zpěvovým mikrofonem, ale už lze zaslechnout; vokál je živý, plastický, barevně bohatý a dostatečně přesný, aby bylo cítit i to, jak se Buckingham přibližuje a vzdaluje od mikrofonu.

Prostor scény v "The Foggy Dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) byl v pravolevém směru široký, čistě načrtnutý, s nástroji jasně, konkrétně rozestavěnými a s naprosto dostatečným prostorem mezi nimi. Samotné instrumenty pak působily plasticky, ne jen jako dvoudimenzionální skici, ale jako plnohodnotné, realistické nástroje s hloubkou a váhou. Nástroje však trošičku postrádaly předozadní lokalizaci.

Gato Audio PRD 3S 10

Nejvýraznějším kladem Gato Audio PRD-3S je vkus a decentnost, s jakým si poradí i se zvukově průměrnou nahrávkou typu "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369), kterou dokázal předzesilovač otevřít a dát jí hutnost a sytost. U předzesilovače se tak nemusíte bát žádné hrubosti a ostrosti, je to barevné, bohaté a hladké, velice lehce se to poslouchá a ačkoliv je cítit prosvítající tak trochu vlastní charakter s trochou vřelosti, hudba plynule, ale neuspěchaně tepe.

Gato Audio PRD-3S je svébytným kusem hi-fi - má originální design a spolu s velmi kvalitními použitými materiály působí jako vizuální šperk, byť nám třeba v kombinaci s monobloky PWR-222 přišlo trošku škoda, že displeje přístrojů nejsou sladěnější. Jde o detail, ale ďábel je v detailu - zejména u takhle na design zaměřených produktů. Velmi nadstandardně variabilní konektivita pak pokrývá jak potřeby audiofilské, tak lifestylové, takže PRD-3S bude dobře fungovat i ve světě "běžných lidí". Líbila se nám i plynulá, jemná regulace hlasitosti i celkově audiofilské, poklidné pojetí se štíhlým, ale dobře kontrolovaným basem. Krásné pak je bohaté střední pásmo a znělé výšky a ačkoliv PRD-3S není studiově exaktní stroj, má muzikální šmrnc a barevnou, poklidnou, laskavou náturu, která výborně poslouží těm, kteří chtějí vypnout a nechat se laskat hudebními emocemi.

KLADY

+ fantastický design

+ skvělé výrobní provedení

+ dobrá konektivita

+ audiofilsky klidný, jemný a barevný zvuk

ZÁPORY

- trvá dlouho, než se prohřeje a zvuk se usadí

 

Recenze převzata z portálu HiFi-Voice, autor Daniel Březina.  hifi voice 1.jog 8 190x71