Bowers&Wilkins PX

Angličtí Bowers&Wilkins se samozřejmě soustředí primárně na produkci reprosoustav, ale v jejich katalogu již dlouhá léta figurují i lifestyle výrobky - kdo by si nevzpomněl na originálně tvarovaný reproduktor Zeppelin nebo třeba jedny z nejlepších počítačových reproduktorů MM 1? Zejména v poslední době ale nemalou roli hrají sluchátka - nejnovějším počinem jsou bezdrátová a zajímavými nápady naplněná sluchátka PX.

B&W PXPX jsou středně velká sluchátka vybavená systémem aktivního potlačení okolního hluku. Vizuálně jde o typického zástupce sluchátek této firmy - mušle tvaru někde na půl cesty mezi obdélníkem a oválem jsou menší než u vlajkové lodi P9, ale zase citelně větší, než u základního modelu P3.

Týlní most je pevný a nemnoho polstrovaný, přesto pohodlný. Mušle jsou k němu připojeny kovovým prohnutým profilem, kloub je v zadní části mušlí a umožňuje jejich nekomplikované přimknutí k uším. Zajímavým designovým prvkem je přiznané vedení kabelu. Povrchové provedení mostu i mušlí z látky a kovu vypadá moderně.

Bowers Wilkins PX 2

Na mušlích jsou snadno vyměnitelné kožené náušníky s poměrně hlubokými otvory pro uši, to samo o sobě pomáhá dobré izolaci od okolního hluku. Na mušlích pak jsou jak ovládací prvky, tak senzory a mikrofony.

Uvnitř mušlí se nachází měnič z top modelu P9, lehce natočená membrána má průměr 4 cm. Nabíjení vestavěné baterie o kapacitě 850 mAh, nabízející bez potíží celodenní provoz (22 hodin s všemi aktivními pomocníky, 50 hodin při pasivním režimu), probíhá přes USB-C konektor.

Bowers Wilkins PX 3

PX jsou ostatně celkově koncipovaná pro dlouhé používání - i díky tomu, že s váhou 335 gramů vám hlavu příliš nezatíží a ani jejich "stisk" není nijak nepříjemný.

Co je ale nejzajímavější, to je jejich doprovodná aplikace a možnost nastavit je k obrazu svému. To, že se umí sluchátka spojit s telefonem přes Bluetooth s aptX-HD kodekem, to je nepřekvapující. Atraktivní je pak rozhodně možnost nastavit si to, že sluchátka se vypnout, když je sundáte z uší a zapnou, když je na ně vrátíte, stejně jako umí zareagovat na odtažení mušle od ucha a to tím, že zastaví reprodukci. Je to pohodlné a díky možnosti vyladit citlivost těchto systémů opravdu fungují.

Bowers Wilkins PX 4

Špičkové je potom potlačení hluku (i jeho intenzitu si můžete regulovat) - řídí se informacemi ze dvou mikrofonů vpředu a dvou vzadu, takže můžete docílit i pocitu, že sluchátka na hlavě vůbec nemáte, stejně jako skutečně kompletního ticha v okolí. Další dva vestavěné mikrofony jsou určeny pro handsfree.

Sluchátka Bowers&Wilkins PXPX jsme poslouchali převáženě přes iPhone 6, ale také z PC po kabelu přes Chord Mojo,, Apogee Groove nebo Klipsch Headphone Amplifier. Srovnávali jsme s beyerdynamic Amiron Home a Sennheiser HD26 Pro.

Bowers Wilkins PX 7

Nutno říci, že prvních tak 24 hodin jsou sluchátka značně "tuhá" a trochu tupá, ale když je necháte trochu nahlas hrát, zvuk značně změkne a zklidní se. To jen abyste se po prvním posazení na uši nevystrašili... Příjemné pak je i to, že si jejich zvukovou charakteristiku můžete volbou profilů v aplikaci přizpůsobit.

Mohutnou basovou linku v "How deep is your love" v podání The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | emarcy | 0602517821644) zvládla sluchátka s férovou pevností a s energií, drnknutí struny je razantní a napnuté, tuhé. Objemově je to spíše přiměřené, ne příjemně kulaté a velké jako u pasivních firemních modelů, ale razantní a aktivní koncept zajišťuje dobrou artikulaci.

Bowers Wilkins PX 5

Podobně do "neutrálna" je nastavené i pásmo střední, třeba vokál Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641) byl čistý právě tak, jak od desetitisícových sluchátek chcete, ne přímo deroucí se kupředu či zdůrazňovaný, ale rozhodně je velmi živý a velmi energický, má velmi pěknou čistotu v duchu celkově analytického charakteru.

Na výškách jsou PX bohaté, barevné a lesklé, kupodivu výrazně jemnější a klidnější, než v ostatních pásmech. Činely, cinkátka a všemožné nemožné kovové perkuse ve "Spirit of the air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) byly lehoučké, svižné a zřetelně znělé, jasné, takže celkové vyvážení sluchátek působí lehounce "do temna" díky plnějším basům a středům - je to ale velmi blízko přirozené spektrální vyrovnanosti.

Bowers Wilkins PX 8

Orffova "O Fortuna" ("Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2) je náročnou dynamickou zkouškou pro jakýkoliv systém, ale PX byla patrně i díky svým integrovaným zesilovačům a vzájemnému sladění velmi snaživá. Přednes byl pevný a důrazný, ne snad přímo mohutný, ale v rámci dané cenové hladiny velmi solidně kontrolovaný a razantní.

Také rozlišení patří rozhodně k tomu dobrému, co v dané třídě můžete najít - Davisova "Pharaoh´s Dance" z desky "Bitches Brew" (1999 | Columbia | C2K 65774) byla již pěkně přehledná, PXneexhibují vytahováním detailů, ale jejich přesný a na nestrannost naladěný zvuk je dostatečně konkrétní, abyste se i v mnohovrstvé skladbě neztráceli, byť to není vysloveně audiofilský hon za jemnůstkami.

Bowers Wilkins PX 9

Snad je to i díky aktivnímu řízení reprodukce, ale zdálo se, že prostor hudební scény ve "Waiting" od The Paperboys ("Closer to the music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) velmi dobrý, se zřetelnou šířkou až "za uši" a také hloubkou, nástroje jsou dobře lokalizované a opět ač to není přesnost studiového odposlechu, trojdimenzionální efekt je jasně patrný a scéna přehledná, což je s ohledem k určení na cesty rozhodně fajn.

Až syrovou atmosféru "Like a soldier" Johnnyho Cashe ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145) sluchátka trochu uklidnila na v zásadě "komfortní" zvukové ladění. Mnohá konkurence se výrazně více zaměřuje na efekt a na větší naléhavost, Bowers&Wilkins zvolili cestu analytického, přesného, ale nevtíravého přednesu, který má blíže audiofilskému pojetí světa (byť možná ne tak moc jako pasivní firemní modely).

Sluchátka Bowers&Wilkins PX jsou svěžím hráčem na poli bezdrátových sluchátek, kde kralují modely jako Beats nebo Earpods, které při vší snaze věrný zvukový zážitek nenabízí. PX mají vysokou estetickou hodnotu v moderním hávu (byť možná nejsou z tak luxusních materiálů jako ostatní firemní sluchátka) a hlavně - nabízí vyrovnaný, čitelný a po všech stránkách prakticky "neutrální" přednes. Výjimečná pak jsou tím, že nabízí skvělou funkci potlačení hluku a také možnost chování sluchátek si nastavit v aplikaci tak, abyste si je opravdu užili. Protože na to pohodlí, kdy se třeba hudba pozastaví při oddálení sluchátka od ucha nebo si můžete snadno upravit míru "průniku" zvuku z okolí do sluchátek, na to se snadno zvyká a celkově tak jsou PXvelmi dobrými sluchátky své cenové třídy.

KLADY

+ pěkný design

+ lehké a komfortní

+ skvělé reakce na běžné nošení

+ výborně fungující a nastavitelný systém potlačení hluku

ZÁPORY

- možná nejsou tak luxusní jako třeba P9