GoldenEar AON 3

Něco málo o značce GoldenEar jste si mohli přečíst třeba v rozhovoru s jejím zakladatelem Sandy Grossem. Opakování je však matka moudrosti, tedy znovu. Jde o třetí firmu zmíněného muže, jeho předchozí destinace v Polk Audio a Definitive Technology dosáhly (zejména v USA) skutečně impresivních úspěchů,

zámořské kritiky chválou nešetří ani u GoldenEar. Tak jako předchozí, i GoldenEar cílí na co nejvíce za co nejméně. Jinými slovy, Sandy Gross chce nabídnout mnoho zvuku ve vysoké kvalitě v nejen malých rozměrech, ale i finančně rozumných sférách.

Měli jsme možnost vyzkoušet si druhý nejzákladnější firemní model určený audiofilům, regálové reprosoustavy AON 3. Jde o malé, do tvaru pyramidy vystavěné regálové reprosoustavy, z nichž v běžném životě uvidíte v podstatě jen černou průzvučnou látku, do které jsou zabaleny v podstatě celé. Podstava je plastiková, stejně jako jakási nacvakávací "čepička" v zadní části horní stěny; pod ní najdete uzlík, který vám umožní v případě nutnosti látku sundat. Vzhledem k tomu, že strany k sobě svírají různé úhly a horní stěna je vypouklá, uvnitř se minimalizuje vznik stojatého vlnění.

GoldenEar AON 3 2

AON 3 patří svými rozměry ke spíše středně velkým reprosoustavám, ostatně Sandy Gross se, jak jsme říkali, snaží zůstat rozměrově při zemi - měří cca 23 x 28 x 35,5 cm (š x h x v). Váha pod hranicí 7 kg je spíše průměrná, AON 3 nejsou žádné robustní kousky a jejich MDF ozvučnice svou tloušťkou a pevností nevybočuje ze standardů třídy. Z těch nevybočuje ani jeden pár mírně směrem vzhůru uložených reproduktorových terminálů, do kterých schováte snadno holý vodič, banánky i lopatk.

Pod látkou najdete dvoupásmovou konstrukci, o výšky se stará páskový tweeter, o středy a basy klasický měnič, společně vyplňují téměř celou přední část, byť lehce atypicky je nad tweeterem více místa než pod středobasem, jako kdyby AON 3 měly jakousi "půdní vestavbu" oproti firemním sourozencům s dvojkou v názvu. Estetika je ale schovaná za změnou látkou, díky které se stanou velmi nenápadnou součástí interiéru.

GoldenEar AON 3 3

Co je zajímavé, to jsou obě boční stěny. Respektive ne stěny samotné, ale skutečnost, že minimálně polovinu jejich objemu zabírají ploché membrány kulatých pasivních zářičů. Ty jsou navíc umístěny přesně proti sobě a díky svému vyváženému chodu pomáhají eliminovat nadbytečné rezonance, které by nízké tóny v kabinetu mohly vyvolat. Právě použití štědře dimenzovaných ploch pasivních zářičů bylo charakteristické i pro starší práce Sandyho Grosse.

Oba použité aktivní měniče jsou zajímavé. Středobas je poměrně typický, má kónickou membránu a pochází přímo z vývojového oddělení GoldenEar. Je ale naopak hodně atypický použitím středového "trnu" s výraznými "křidélky" - jeho délka a zvolený tvar výrazně ovlivňují šíření frekvencí směrem do stran. Měnič je usazen v litém koši na poměrně výrazném, měkkém závěsu. Membrána má průměr 18 cm, o konkrétních materiálech a technologiích ale výrobce mlčí. Basový rozsah tlačí do hlubších sfér ještě dva protilehlé pasivní zářiče s plochými, tvrdými membránami a mohutnými závěsy - hrají prý podobně jako dobře vyladěný koncept transmission line. O výšky se stará skládaný kovový pásek, který si firma také vyvíjí a vyrábí sama. Pohání jej sada silných neodymiových magnetů.

GoldenEar AON 3 4

Díky této sadě měničů umí i relativně kompaktní reprosoustavy zahrát již od 38 Hz, pásek pak neohroženě stoupá k 35 000 Hz. Výrobce neuvádí toleranční pásmo. Osmiohmová impedance asi ničím nepřekvapí, výrobce naladil AON 3 směrem k vysoké citlivosti, 90 dB je obecně již vyšší hodnota. V GoldenEar doporučují minimální výkon zesilovače 10 Watt, takže budou hrát v podstatě s čímkoliv, na druhou stranu prý unesou i 250 Wattů, což je docela výrazná hodnota.

GoldenEar AON 3 jsme poslouchali jak se sestavou Naim Nait XS / CD5si, tak s Cambridge CXA80 / CXN / CXC, chvíli i s Audionet PRE G2 / MAX, Primare PRE60 / A60, Rogue Audio RP-5 / M-180 nebo T+A PA 2000 R / MP 2000 R. Zdrojem signálu jim byl ještě ASUS Xonar Essence One MUSES MK II nebo soulution 746. Srovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Sonus Faber Venere 1.5, Sonus Faber Chameleon B, Audiovector SR 6 Avantgarde Arreté, GoldenEar Triton Three nebo Xavian Perla. Napájení zajišťovaly kabely MIT či AudioArt, stejně tak filtry GigaWatt a ProPower. Signálové kabely nesly též značky MIT a AudioArt, ale primárně byly zapojeny TelluriumQ řad Black a Silver.

GoldenEar AON 3 5

AON 3 vcelku šikovně svým tvarem a kompletním zakrytím v látce maskují své tvary, nepatří úplně k malým regálovkám, ale zase nejsou nijak obrovské. Přesto basy vyzařuje poměrně velká plocha membrán, takže spodních oktáv rozhodně na dané rozměry nebylo objemově málo. Kontrabas v "Nemesis" Dave Holland Quartet ("Extensions" | 2008 | ECM | ECM 1410) tak sice nešel do své úplně realistické hloubky, přesto byl už dost plný a hlavně se basové frekvence umí prosadit, mají dost energie. Spodek není utažený a suchý, spíše trochu uvolněný, příjemně měkký a kulatý.

Malé GoldenEar podaly hlas Renée Fleming v "Endlessly" z "Dark Hope" (2010 | Mercury | 2739699) lehce zvětšený, ale pěkně zaostřený, hutný a v trochu temnějším hávu. Sykavky k vám reprosoustavy pošlou napřímo, nikoliv však agresivně, hlas jako celek je ovšem velice hezký, zní vzdušně a čistě, ale nesnaží se nijak okouzlovat hebkostí či barevností. Naopak - podání je přesné, nepřehnané, realistické, kterémužto dojmu napomáhá i velmi slušné rozlišení. Vokál už má svou hloubku a váhu, přirozeně dominuje nad instrumenty a je tak nějak samozřejmý.

GoldenEar AON 3 6

Páskový tweeter odvádí svou práci výborně, zejména z pohledu rychlosti čistoty, vynikající je i dojem svázanosti se středobasovou částí frekvenčního pásma, jen při velkém soustředění poznáte trochu tenčí podání s lehce menším důrazem, které odlišuje většinu pásků od většiny kalotových výškáčů klasického typu. Ťuknutí do vibrafonu je, jak bylo řečeno, o něco tenčí, ale zase konkrétní, až étericky lehké a zůstává ve vzduchu několik vteřin a doznívá pěkně pozvolně. Přes výraznost a znělost netrpí pásek žádnou nacinkaností nebo tvrdostí, naopak je atypicky jemný a klidný. Tak jako mnoho páskových tweeterů, i tento umí výborně trefit kovový nádech jak u vibrafonu, tak u činelu.

Na malé regály z ještě rozumně zaplatitelných sfér nás GoldenEar AON 3 překvapily nejvíce svým dynamickým potenciálem. Je v nich sice cítit trochu takového toho amerického přístupu (velké, syté, energické,...), ale přesto mají i určitou porci evropské zvukově kultivovanosti a kontroly. Dynamické špičky v Berliozově "Fantastické symfonii, op. 14" v podání RSO Frankfurt pod taktovkou Eliahu Inbala jsou na poměry třídy a velikosti reprosoustav zvládnuté velmi suverénně, přednes je plný, ale přitom rychlý a ne těžký. Nejspíše najdete i nějaké důraznější reprosoustavy, AON 3 působí co do energie slušně a hudba je dobře zvládnutá.

GoldenEar AON 3 7

Rozlišení je přirozeně nenásilné, zvuk neexhibuje a nezdůrazňuje, působí jemňoučce. Rutterova "Nativity Carol" ("Reference Recordings First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) měla citelný impuls v nízkých polohách varhan na pozadí, stejně jako reprosoustavy dokázaly rozlišit i jemnosti ve sborovém zpěvu. Bylo znát, že nejde o jakousi jednolitou vokální hmotu, hlasů bylo hodně, byť nemáte pocit, že můžete lokalizovat jednoho každého zpěváka. I přesto je slovům ale dobře rozumět. Pokud chcete slyšet i jemnůstky z pozadí nahrávky nebo třeba odrazy chrámového prostoru, musíte se hodně soustředit, jsou přeci jen tišší a zasunuté trochu vzadu. Přednes je nicméně propojený a soudržný.

GoldenEar AON 3 8

AON 3 jsou vybaveny páskovým tweeterem, který má v mnoha aplikacích tendenci ke směrovosti, ale u těchto GoldenEar vám vlastně ani nepřijde na mysl, že by poslech byl nějak omezený. Možná i proto jsou reprosoustavy zahaleny do neprůhledného plátna, abyste se nenechali ovlivnit předsudky a stereotypy. Reprosoustavám GoldenEar je vlastně až trochu jedno, jak a kam je postavíte, jsou velice nenáročné, vlastně je i trochu jedno, jestli jsou blízko u stěny a podobně. Lokalizace vokálu a nástrojů v "Besame Mucho" Waltera Puschniga a Lindy Sharrock z "Late Night Show Pt. II" byla nenásilná, až monitorová, prostor vzdušný a hlavně pocitově lehký a spojitý, hudební dění už se pocitově docela vymaňuje z ozvučnic. Na danou cenovou třídu je šířka a hloubka prostoru excelentní. Hudební scéna působí konkrétně a "hmotně".

GoldenEar AON 3 mají ve svých genech takovou tu americkou šťavnatost a zábavnost, přitom však jsou poevropštěné, kultivovanější a zbytečně nerozmáchnuté. Díky tomu je Gilmourova "Take a breath" z "On And Island" (2006 | EMI | 0946 3 55695 2 0) rytmická, energická a má švih, není to přímočarý tah na branku, ale spíš vyklidněné plynutí. Ostřeji nahrané sykavky jsou také docela explicitní, ale opět ne škřípavé a obtěžující.

GoldenEar AON 3 9

Sandy Gross si zjevně za svou kariéru ujasnil co umí, co neumí, co funguje, co nefunguje a jak to sladit. Jeho AON 3 z nejnovějšího projektu GoldenEar jsou kompaktní regálovky s velkým, energickým zvukem (který evokuje jejich zaoceánský původ), zjemněné velmi klidným a přitom čistým, rychlým, přesným a lehkým zvukem tweeteru, který svou kultivovaností přidává do přednesu jakýsi kontinentální nádech. Vizuálně nejsou AON 3 žádný zázrak, rozhodně se nestanou dominantou vašeho pokoje, díky kompletnímu zakrytí látkou jsou naopak velice nenápadné. Možná je to i lepší, vykukující plastové části respektují spíše americké estetické standardy, než ty místní. Nicméně zase jsou díky tomu reprosoustavy v akceptovatelné cenové hladině a své peníze rozhodně investujete do zvuku. Hledáte-li tak plný, živý zvuk s nadhledem, zvuk působící zejména vespod větším dojmem, než by naznačoval litrový objem, pak určitě dejte GoldenEar AON 3 šanci. Mají víc než dobrý poměr ceny a výkonu a jsou to zábavné allroundery.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

GoldenEar AON 3 m1

Až na trochu zvláštní propad na úrovni 130 Hz a mírný propad kolem 4 kHz se dá frekvenční křivka označit za vyrovnanou. Ani páskový tweeter není energicky nad zbytkem pásma. Slibovaný nástup na úrovni 38 Hz platí pro toleranční rozsah odhadem +/- 6 dB. I tak jde ale o rozhodně nadprůměrný výkon, vezmeme-li v potaz nevelké rozměry reprosoustav.

GoldenEar AON 3 m2

Impedanční křivka je poměrně divoká, alespoň že AON 3 nepadají pod 3 Ohmovou impedanci, byť se jí na 200 Hz dotýkají. Stabilní elektronika bude dobrým nápadem.

KLADY

+ allroundery

+ plný bas z malého rozměru

+ výborný prostor a nenáročnost usazení

+ páskový tweeter je příjemně kultivovaný

+ dynamika

ZÁPORY

- nejsou to zrovna ozdoby prostoru

- ač klidný, tweeter s ostrou elektronikou získává přeci jen docela říz

 

Recenze převzata z portálu HiFi-Voice, autor Daniel Březina.       hifi voice 1.jog 8 190x71